Nie samą lekcją uczeń żyje

Szkoła to już nie tylko zajęcia przewidziane w programie nauczania, odbywające się w zamkniętych klasach z tablicą i kredą. Nauczyciele coraz chętniej korzystają z różnych programów edukacyjnych przygotowanych specjalnie z myślą o młodzieży. Dla uczniów to ogromna frajda i niezapomniane przeżycie. Czerwiec to czas podsumowań działalności szkół. Nie tylko uczniom wystawiane jest świadectwo z ocenami za ich pracę, ale także samym placówkom za ich zaangażowanie w rozwój programu nauczania i zajęcia dodatkowe. Dlatego coraz więcej szkół urozmaica swoje lekcje historii, fizyki, geografii czy języka polskiego o wycieczki, praktyczne ćwiczenia oraz wizyty specjalnych gości. Dla uczniów to cenne doświadczenie, gdy mogą na żywo zobaczyć to, o czym na co dzień uczą się tylko z podręczników.
Powszechnie wiadomo, że uczniowie do szkoły chętnie nie chodzą. Nudne wydają im się zajęcia w klasach, kiedy przez osiem godzin lekcyjnych muszą siedzieć w ławce i słuchać tego, co mówi nauczyciel. Takie „suche” przekazywanie wiedzy często nie odnosi pożądanego efektu, a uczniowie nie zapamiętują wiele. Czasem nawet ulubiony przedmiot może stać się nieciekawy, bo sposób przekazu nie trafia do zainteresowanego. Rozwiązaniem są programy edukacyjne tworzone specjalnie dla szkół.

Angażują one uczniów i pomagają wybrać właściwą dla siebie drogę rozwoju. – Zarówno młodzież, jak i pedagodzy podchodzili do naszego programu bardzo entuzjastyczne – mówi Roman Stasierowski, prezes Loży Patronów Teatru, która w tym roku szkolnym realizowała program edukacyjny „Teatr z klasą”. – Poprzez nasze zajęcia chcieliśmy pokazać, że teatr ma duszę, przekonać młodzież, że pasują do tego miejsca i mogą się świetnie bawić sztuką – dodaje.

Szkoła w teatrze, teatr w szkole

Kilka lat temu Loża Patronów Teatru przeprowadziła z sukcesem dwie edycje programu „Teatr z klasą”. Podczas nich uczniowie wybranych szkół z poznańskich Jeżyc i Chwaliszewa uczestniczyli w zajęciach teatralnych prowadzonych przez profesjonalnych aktorów, poszerzali swoją wiedzę o teatrze oraz poznawali tajniki sztuki aktorskiej. Uczniowie odwiedzali również kilkukrotnie Teatr Nowy w Poznaniu. Mieli okazję zasiadać na widowni, obejrzeć kulisy teatru, a także zagrać na deskach prawdziwej sceny. – Przedstawienia podsumowujące całe przedsięwzięcie odbywały się w Teatrze Nowym. Za każdym razem widownia była wypełniona po brzegi – mówi Roman Stasierowski. – Z pewnością było to niesamowite doświadczenie i ogromne przeżycie dla uczniów, a także dobre ćwiczenie z autoprezentacji – dodaje. Zajęcia te finansowane były ze środków budżetu Miasta Poznania w formie zadania publicznego, zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dlatego dla wszystkich uczestników były one zupełnie bezpłatne. – Oprócz przybliżenia młodzieży sztuki teatru i jego tajemnic nasz program ma za zadanie również wykształcić umiejętność pracy w zespole oraz zaktywizować do realizacji własnych pomysłów. Cieszy nas fakt, że podczas takich zajęć wielu uczniów odkrywa swoje ukryte talenty – mówi Roman Stasierowski, Prezes Loży Patronów Teatru.

Edukacyjne Asy

Nie tylko kultura rozwija się prężnie w szkołach. Niektóre placówki stawiają na naukę ścisłą. Projekt „AS KOMPETENCJI”, mający wspierać uczniów szkół ponadgimnazjalnych w ich rozwoju kompetencji matematyczno – fizycznych w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, trwał od 2009 roku i zakończył się w sierpniu 2012 roku. Był on współfinansowany przez Unię Europejską. W trakcie tego projektu uczniowie mieli okazję wziąć udział w zajęciach pozalekcyjnych, prowadzonych przez wykładowców szkół wyższych i renomowanych uniwersytetów. Ponadto młodzież mogła skorzystać z nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych. Jednym z nich był portal edukacyjny, za pomocą którego udostępniane są interaktywne materiały edukacyjne oraz tworzone grupy dyskusyjne. Program „AS KOMPETENCJI” przewidzywał także wakacyjne obozy naukowe. W Poznaniu udział w tym programie wzięło kilka szkół, między innymi Zespół Szkół Chemicznych i Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich.

Szkoły coraz częściej starają się uatrakcyjniać zajęcia edukacyjne, dlatego wiele placówek rozgląda się za nowymi projektami edukacyjnymi i dodatkowymi lekcjami. Wzbogacają one program i podnoszą prestiż szkoły, a jednocześnie sprawiają, że nauka staje się przyjemnością, a nie koniecznością.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry